Cuti Bulan Ini

Saturday, December 05, 2009 / Posted by Samsol /

Lamanya tidak update blog nie rasa-rasanya lebih sebulan. Maklumlah demam Facebook melanda, maka capaian ke blog pun kuranglah. Lebih-lebih lagi sekarang nie waktu cuti sekolah. Tak pernah nak duduk diam, bersengkang mata menghabiskan buku bacaan yang melambak di atas meja.


Cuti bulan nie ingatkan nak dapatkan ketenangan berkelah ngan family di pantai peranginan. Tapi apakan daya kenduri kawin banyak sangat. Dan program persatuan yang satu nie kena ikut best dengar cerita. Yang tak bestnyer bila ada satu majlis kawen pangkat anak-anak saudara nie clash antara satu dengan yang lain. Sorang nikah kat Saratok dan sorang lagi nikah kat Kuching. Jadi untuk mengelakkan "perpecahan" keluarga kami terpaksa membahagikan keluarga kami kepada dua puak iaitu Mak dan Bapak insyaAllah akan ke Saratok manakala kami adik beradik akan ke Batu Kawa. Manakan tidak kedua-duanya cucu Pak Cik dan Makcik tercinta.

Cuti bulan nie jugak ada tiga reunion nak diikut. Satu ex-Pee Jay , keduanya ex-KPLI 2008 IPRajang dan yang terkahirnya ex-Lower 6 and Upper 6D 2001 St Joe. Kenyanglah makan. Tapi yang sik bestnyer bayar sendiri. Bilalah nak dapat sponsor.

Event yang lain ialah pelancaran PERKASA Cawangan Sarawak. Yang dah lama aku diamkan diri dari terjebak. Kat Kelab Golf Sarawak. Manakan aku tak diamkan diri, aku ada sentimen dengan Setiausaha Penaja Kebangsaannya dahulu maklumlah fikrah politik berbeza. Dia nie radikal, biasalah budak-budak ada saja yang senior-senior mereka buat, mereka buat main-main jer. Nak naik pangkat cepat buat Parti baru mintak restu politik dari PM Tun Dollah dapatlah conquer U buat 2 penggal .

Cuti nie jugak aku kena buat report PBSM, rasanya dah siap dah tunggu nak hantar lagik. Tapi aku ada rahsia nak bagitau, budak-budak aku main hide and seek kad keahlian PBSM mereka dah hilang. Siyan tol aku. Aku yang hilangkan sebenarnya. Takpalah.... kan.

Ada lagi, kajian tindakan aku nak buat sekali. Biasanya nie kerja peribadi nak dimasukkan dalam rujukan peribadi tak de kaitan pun dengan Pentadbiran. Cuma koleksi reflesi bagi mengurangkan stress tahun baharu. Masakan tidak, kalau refleksi tak buat nanti kita buat silap yang sama je.

Tahun depan aku nak target satu je pasal budak-budak aku iaitu nak hilangkan buta huruf si budak Danny John nie. Dahlah cikgu Agong takda. Ada jugak yang boleh tengok-tengokkan dia. Aku tak tau la tahun depan aku nak collaborate ngan siapa. Cikgu Limon? ummmph mungkin Cikgu Genso. Tahun depan jugak aku nak buat penanda aras sama ada Kokurikulum aku menjadi ke tidak. Tidaklah orang kata makan gaji buta.

Hujung tahun nie kesiyan betul ngan aku. Ada ka patut dalam sibuk-sibuk orang nak cuti aku pulak jatuh kat tebing curam. Dua kali lagi tu. Dahlah kaki seminggu hari tu takleh nak jalan, diusung oleh orang kampung lagi tu. Tapi itu semua takdir dan kudrat Allah. Tak ada kuasa aku nak kecoh. Ada hikmah di sebaliknyer.

Tak taula kenapa sampai sekarang aku tak tau lagi jadual waktu aku. Ngajar tahun apa. At least bolehlah aku buat preparation nak siapkan nota rujukan guru. Tak lah tension, sangat nak berkareh kata orang Sarawak.

Esok dah genap 15 hari cuti. Apa impaknya kepada aku? Buat aku tersenyum.


Labels: , ,

1 comments:

Anonymous on December 30, 2009 at 12:00 PM

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Post a Comment